Ondernemen met een leercurve

“Wat begon met een opdracht voor de opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement, groeide uit tot een volwassen webwinkel. Joëlle Gardenier (21) uit Maasdam en haar compagnon Anouk van Ruiswijk lijken met een studie en een eigen bedrijf uit het juiste ondernemershout gesneden te zijn. Joëlle: “In de praktijk leren is fantastisch. Al runnen we met Serviesmeisje echt een serieuze business!”

Van studieopdracht…

Soms vallen dingen gewoon op zijn plek. Een voltijd studie Ondernemerschap & Retailmanagement en een bijbaan bij restaurant de Koningshoeve in Klaaswaal leidde tot een interessant gesprek met bedrijfsleider Michiel den Hollander. Joëlle: “Michiel wist dat we in het tweede jaar van onze studie een startup moesten realiseren. Hij had ooit de domeinnaam servies.com geclaimd maar daar niets mee gedaan. Toen hij vroeg of we daar iets mee wilden, hadden Anouk en ik meteen het idee om een webwinkel te starten waarop je eenvoudig sfeervol servies van horecakwaliteit bestelt.”

…naar volwassen bedrijf

Binnen een mum van tijd  werd de webwinkel van Serviesmeisje ingericht en afspraken met horecaleveranciers gemaakt. Joëlle en Anouk kozen bewust voor dropshipping. De webwinkel is een verkoopkanaal en bestellingen worden snel doorgezet naar de leveranciers. Hierdoor heeft Serviesmeisje geen eigen voorraad nodig. Joëlle: “Dat vergt minder investeringen vanuit ons en beperkt het risico. Voor de horecaleveranciers is het fijn dat wij een brug slaan naar de particuliere markt. Anouk en ik controleren alle binnengekomen bestellingen zorgvuldig op bijvoorbeeld maten en kleuren. Als we denken dat de klant per ongeluk een verkeerd product bestelt, nemen we contact op. Dat voorkomt gedoe achteraf en klanten zijn blij met onze betrokkenheid.” Zowel Joëlle als Anouk zijn nog hun studie aan het afronden, maar de praktijk heeft hen wel geleerd dat het ondernemerschap hun past. “We hebben met Serviesmeisje een prachtig bedrijf neergezet waar mensen in de toekomst nog veel meer van gaan horen,” laat Joëlle weten. “Onze droom is om internationaal te gaan!”

Durf te doen!

Joëlle en Anouk hebben aan hulp niets te klagen. Financieel onderlegde ouders kijken mee naar de administratie en betrokken vrienden worden ingezet voor flyerwerk. Toch komt het ondernemen op de 2 zelf aan. En dat gaat niet altijd meteen goed. Met de kennis van nu hadden ze bijvoorbeeld veel meer uit hun social media strategie gehaald. Joëlle: “Ondernemen gaat met vallen en opstaan. Onzekerheid, falen en leren hoort erbij. Dat maakt de smaak van successen alleen maar zoeter. Je moet het gewoon doen, ook al is het soms spannend. Het feit dat je al durft te ondernemen, moet je een goed gevoel geven. Ik heb geaccepteerd dat dingen nu eenmaal niet altijd gaan zoals je wilt. Voor ons is het ondernemerschap één groot leerproces waar we heel veel voldoening en plezier uit halen. En dat is naast rendement, ook belangrijk!”